Kicsit megkésve, de haza értem, így munka előtt volt időm átpörgetni a vasárnap-hétfő hajnali átadót. Nem mondom, hogy rossz műsor volt, inkább csak azt, hogy sótlan. Kimmel nekem egyáltalán nem működött idén, de legalább nem is volt nagyon kínos.
Ami előrelépés volt, hogy minden bejátszást megtámogattak a témához releváns képekkel, felvételekkel, illetve hogy tök cuki volt a díszletek, ahol szintén a témához igazodtak. Illetve a felhozatal. Jó termés volt.
De nézzük, hogy alakultak a díjak, és mennyi mindent találtam el, vagy illett az én véleményemhez. Tovább:
Az átadó monológ nagyjából pont olyan volt, mint ahogy az egész idei gálát én elkönyveltem magamba. Nem volt rossz, nem volt emlékezetes.
Legjobb animációs film - Animated Feature Film
- Guillermo del Toro's Pinocchio (Guillermo del Toro, Mark Gustafson, Gary Ungar, Alexander Bulkley) szE *
- Marcel the Shell with Shoes On (Dean Fleischer-Camp, Elisabeth Holm, Andrew Goldman, Caroline Kaplan, Paul Mezey)
- Puss in Boots: The Last Wish (Joel Crawford, Mark Swift)
- The Sea Beast (Chris Williams, Jed Schlanger)
- Turning Red (Domee Shi, Lindsey Collins)
1/1. Nincs meglepetés. És a film is érdekel. Csak kell egy kis idő. Mondjuk az egykoron stream ellenes Oscaron megköszönni a Netflixnek a lehetőséget, azért az szép.
Legjobb férfi mellékszereplő - Actor in a Supporting Role
- Barry Keoghan (The Banshees of Inisherin)
- Brendan Gleeson (The Banshees of Inisherin) *
- Brian Tyree Henry (Causeway)
- Judd Hirsch (The Fabelmans)
- Ke Huy Quan (Everything Everywhere All at Once) szE
2/2. Igazából látva a hype-ot és a korábbi díjátadokat, nem volt meglepetés. Nem is sajnálom tőle. Megható volt a színpadi jelenlét.
Legjobb női mellékszereplő - Actress in a Suppporting Role
- Angela Bassett (Black Panther: Wakanda Forever)
- Hong Chau (The Whale) szE
- Kerry Condon (The Banshees of Inisherin) *
- Jamie Lee Curtis (Everything Everywhere All at Once)
- Stephanie Hsu (Everything Everywhere All at Once)
2/3. Persze. Életmű díj választás. Jobban kellett volna a SAG után mennem a tippelésekben, úgy érzem idén MMM tarolás lesz.
Legjobb dokumentumfilm - Documentary (Feature)
- A House Made of Splinters (Simon Lereng Wilmont, Monica Hellstrøm)
- All That Breathes (Shaunak Sen, Aman Mann, Teddy Leifer)
- All the Beauty and the Bloodshed (Laura Poitras, Howard Gertler, John S. Lyons, Nan Goldin, Yoni Golijov)
- Fire of Love (Sara Dosa, Shane Boris, Ina Fichman)
- Navalny (Daniel Roher, Odessa Rae, Diane Becker, Melanie Miller, Shane Boris) szE *
3/4. Meglepődtem volna, ha nem. Meg azon is, ha "merték" volna lekeverni.
Legjobb rövidfilm - Short Film (Live Action)
- An Irish Goodbye (Tom Berkeley, Ross White)
- Ivalu (Anders Walter, Rebecca Pruzan)
- Le pupille (Alice Rohrwacher, Alfonso Cuarón)
- Nattrikken (Eirik Tveiten, Gaute Lid Larssen)
- The Red Suitcase (Cyrus Neshvad) szE
3/5. Itt igazából csak vakon tippeltem (köszönhetően a beszerezhetetlenségnek). A filmre kiváncsi vagyok, egyszer majd jöhet.
- 2023.07.31: An Irish Goodbye felkerült HBO MAX-ra, úgyhogy az oscar rövidfilmes posztban ezt most pótoltam.
Átvezető: Most itt tényleg, a Kishableányt reklámozzuk? Miért? Mi.. ért? Na ezt áttekerjük.
Legjobb operatőri munka - Cinematography
- Im Westen nichts Neues (James Friend) szE *
- Bardo, falsa crónica de unas cuantas verdades (Darius Khondji)
- Elvis (Mandy Walker)
- Empire of Light (Roger Deakins)
- Tár (Florian Hoffmeister)
4/6. Babylon. Mármint nem, mert.. mindegy.. Nyugaton a helyzet változatlan. Ő is megérdemelte, brutális képi világa volt.
Átvezető: Na, ezt a számot úgysem tudtam élőben elképzelni. Mondjuk, most sem vagyok benne biztos, hogy mit látok.
Legjobb smink és haj - Makeup and Hairstyling
- Im Westen nichts Neues (Heike Merker, Linda Eisenhamerova)
- Black Panther: Wakanda Forever (Camille Friend, Joel Harlow)
- Elvis (Mark Coulier, Jason Baird, Aldo Signoretti)
- The Batman (Michael Fontaine, Naomi Donne, Michael Marino)
- The Whale (Adrien Morot, Judy Chin, Anne Marie Bradley) szE *
5/7. Tényleg jók ezek a rövid bejágyzások. Mondjuk kevesebb reklám és hosszabb ilyen részletek, jobban lekötnének (pedig most még a reklámokat sem kell végig szenvednem).
Átvezető: talán kicsit többet gyorsítanak a korábbi évekhez, mintha több díj lenne "összevonva". Ohh szegény Morgan Freeman, lassan elfogy ez a csoda ember.
Legjobb jelmez - Costume Design
- Babylon (Mary Zophres)
- Black Panther: Wakanda Forever (Ruth E. Carter)
- Elvis (Catherine Martin) *
- Everything Everywhere All at Once (Shirley Kurata) szE
- Mrs. Harris Goes to Paris (Jenny Beavan)
5/8. Kegyelem díj.
Legjobb nemzetközi film - International Feature Film
- Im Westen nichts Neues (Germany) szE
- Argentina, 1985 (Argentina)
- Close (Belgium)
- Eo (Poland)
- An Cailín Ciúin (Ireland)
6/9. Ez volt a legegyértelműbb. Ha nem ez lenne a "legjobb" nemzetközi, akkor miért ő került volna ki a legjobb film közé?
Átvezető: egyre többször tekerek bele.
Legjobb dokumentum-rövidfilm - Documentary (Short Subject)
- Haulout (Evgenia Arbugaeva, Maxim Arbugaev) szE
- How Do You Measure a Year? (Jay Rosenblatt)
- Stranger at the Gate (Joshua Seftel, Conall Jones) *
- The Elephant Whisperers (Kartiki Gonsalves, Guneet Monga)
- The Martha Mitchell Effect (Beth Levison, Anne Alvergue)
6/10. Simán. Adom.
Legjobb animációs rövidfilm - Short Film (Animated)
- An Ostrich Told Me the World Is Fake and I Think I Believe It (Lachlan Pendragon)
- Ice Merchants (João Gonzalez, Bruno Caetano) szE
- My Year of Dicks (Sara Gunnarsdóttir, Pamela Ribon) *
- The Boy, the Mole, the Fox and the Horse (Matthew Freud, Charlie Mackesy)
- The Flying Sailor (Amanda Forbis, Wendy Tilby)
6/11. Szép és aranyos mese volt. Meg unalmas.
Átvezető: nem gondoltam, hogy ez ennyire depresszióhoz köthető szám. De ezt mondom, van szövege, értelme, megható. Mehet neki a díj. Az előadás pedig remek, mély, őszintének ható, természetes.
Legjobb látvány - Production Design
- Im Westen nichts Neues (Christian M. Goldbeck, Ernestine Hipper)
- Avatar: The Way of Water (Dylan Cole, Ben Procter, Vanessa Cole) szE
- Babylon (Florencia Martin, Anthony Carlino) *
- Elvis (Catherine Martin, Karen Murphy, Beverley Dunn)
- The Fabelmans (Rick Carter, Karen O'Hara)
6/12. Tippben kicsit kockáztattam, nem jött be. Amúgy meg Babylon.
Legjobb eredeti filmzene - Music (Original Score)
- Im Westen nichts Neues (Volker Bertelmann)
- Babylon (Justin Hurwitz) szE *
- Everything Everywhere All at Once (Son Lux)
- The Banshees of Inisherin (Carter Burwell)
- The Fabelmans (John Williams)
6/13. Merjétek nem neki adni. És merték! Ez az egy nyomorult dallam megy végig az egész filmen...
Legjobb vizuális effektus - Visual Effects
- Im Westen nichts Neues (Frank Petzold, Viktor Muller, Markus Frank, Kamil Jaffar)
- Avatar: The Way of Water (Joe Letteri, Richard Baneham, Eric Saindon, Daniel Barrett) szE *
- Black Panther: Wakanda Forever (Geoffrey Baumann, Craig Hammack, R. Christopher White, Daniel Sudick)
- The Batman (Dan Lemmon, Russell Earl, Anders Langlands, Dominic Tuohy)
- Top Gun: Maverick (Ryan Tudhope, Seth Hill, Bryan Litson, Scott R. Fisher)
7/14. Már-már féltem, hogy ezt is a nyughatatlan nyugat kapja meg.
Átvezető: jaj ne, kezdődik a kötelező "dobjuk fel hülyeséggel a hangulatot" szegmens.
Átvezető: rendben, megemlékezünk Chadwick Boseman-ről, remek színész volt, de miért kell így letámadni minket? Ez a nő meg akar enni engem ebédre. Az meg külön szomorú, hogy egy ilyen tehetséggel kapcsolatban örökre ez a "wakanda" baromság fog tovább élni.
Átvezető: unalmas zene, unalmas előadás.
Legjobb eredeti forgatókönyv - Writing (Original Screenplay)
- Everything Everywhere All at Once (Dan Kwan, Daniel Scheinert)
- The Banshees of Inisherin (Martin McDonagh) szE
- The Fabelmans (Steven Spielberg, Tony Kushner)
- Triangle of Sadness (Ruben Östlund)
- Tár (Todd Field) *
7/15. innentől az MMM-nek már könyvelhető a legjobb film díj is (meg szerintem még előtte pár másik is még). A két író/rendező helyet már így is jöttem volna le, hogy "köszi, puszi, mindjárt jövünk vissza".
Legjobb adaptált forgatókönyv - Writing (Adapted Screenplay)
- Im Westen nichts Neues (Edward Berger, Lesley Paterson, Ian Stokell)
- Glass Onion (Rian Johnson)
- Living (Kazuo Ishiguro)
- Top Gun: Maverick (Ehren Kruger, Eric Warren Singer, Christopher McQuarrie, Peter Craig, Justin Marks)
- Women Talking (Sarah Polley) szE
8/16. Itt nem volt favouritom. Abban biztos voltam, hogy a női egyenjoguság téma add ennek a filmnek díjat, és a flehozatalból egyedül itt van némi esélye. Bár egy ennyire közutált film, kaphat legjobb forgatókönyv díjat, azt azért elégé készínűnek tartom
Legjobb hang - Sound
- Im Westen nichts Neues (Viktor Prasil, Frank Kruse, Markus Stemler, Lars Ginzel, Stefan Korte)
- Avatar: The Way of Water (Julian Howarth, Gwendolyn Yates Whittle, Dick Bernstein, Christopher Boyes, Gary Summers, Michael Hedges)
- Elvis (David Lee, Wayne Pashley, Andy Nelson, Michael Keller)
- The Batman (Stuart Wilson, Will Files, Douglas Murray, Andy Nelson) *
- Top Gun: Maverick (Mark Weingarten, James Mather, Al Nelson, Chris Burdon, Mark Taylor) szE
9/17. Sajnálom, hogy nem moziban láttam, hallottam.
Legjobb eredeti betétdal - Music (Original Song)
- Tems, Rihanna, Ryan Coogler, Ludwig Göransson - Lift Me Up (Black Panther: Wakanda Forever)
- Ryan Lott, David Byrne, Mitski - This Is a Life (Everything Everywhere All at Once)
- M.M. Keeravani, Chandrabose - Naatu Naatu (RRR (Rise Roar Revolt)) szE
- Diane Warren - Applause (Tell It Like a Woman)
- Lady Gaga, BloodPop - Hold My Hand (Top Gun: Maverick) *
10/18. Szerintem nem. Hallgatta már bárki is ezt a számot, úgy önmagában?
Átvezető: utálok rácsodálkozni évről-vére arra, hogy kik hagytak itt minket.
Legjobb vágás - Film Editing
- Elvis (Matt Villa, Jonathan Redmond) *
- Everything Everywhere All at Once (Paul Rogers) szE
- The Banshees of Inisherin (Mikkel E.G. Nielsen)
- Top Gun: Maverick (Eddie Hamilton)
- Tár (Monika Willi)
11/19. Nincs ellenvetésem.
Legjobb rendező - Directing
- Dan Kwan, Daniel Scheinert (Everything Everywhere All at Once) szE *
- Martin McDonagh (The Banshees of Inisherin)
- Ruben Östlund (Triangle of Sadness)
- Steven Spielberg (The Fabelmans)
- Todd Field (Tár)
12/20. Chazelle. Ettől eltekintve, megható volt ez a kis színpadra lépés.
Legjobb férfi főszereplő - Actor in a Leading Role
- Austin Butler (Elvis)
- Bill Nighy (Living)
- Brendan Fraser (The Whale) szE *
- Colin Farrell (The Banshees of Inisherin)
- Paul Mescal (Aftersun)
13/21. Nagyon erőteljes, emlékezetes mezőny, de talán a legkönnyebb választás. Tök jó, hogy nem a sírva kiabálos hatásvadász részt vágtak be a filmből, hanem egy megható csendes részt. És Brendan Fraser a színpadon, be kell vallanom, együtt sírtam egy kicsikét most én is vele.
Legjobb női főszereplő - Actress in a Leading Role
- Ana de Armas (Blonde)
- Andrea Riseborough (To Leslie)
- Cate Blanchett (Tár) *
- Michelle Williams (The Fabelmans)
- Michelle Yeoh (Everything Everywhere All at Once) szE
14/22. Nem kérdés a mai nap után. Nem is lett meglepetés.
Legjobb film - Best Picture
- Im Westen nichts Neues (Nyugaton a helyzet változatlan)
- Avatar: The Way of Water (Avatar: A víz útja)
- The Banshees of Inisherin (A sziget szellemei)
- Elvis
- Everything Everywhere All at Once (Minden, mindenhol, mindenkor) szE *
- The Fabelmans (A Fabelman család)
- Tár
- Top Gun: Maverick
- Triangle of Sadness (A szomorúság háromszöge)
- Women Talking
15/23. Legalább egy emlékezetesebb film nyert. Ha már a Babylont elásták.
23 kategóriából 15-öt találtam el. Sok helyen nem értettem egyet, de hát ez egy ilyen téma. A felhozatal tényleg jó volt, rossz filmet kevesett láttam, jobbat annál többet. Babylon mellőzését, MMM és a Nyugaton indokolatlan helyeken való térnyerését (női mellékszereplő és filmzene) kifejezetten rossz döntésnek tartom. A többivel ki tudok békülni, vagy egyet tudok érteni.
Jövőre, szerintem úgyan így, egy fél nappal, másfél nappal később, átpörgetve fogom fogyasztani.
Értékelem:
szE = szerintem nyerni fog (a tippem)
* = akit én szeretnék nyerni látni.
Műfaja: megkérdőjelezhető