Egy a tucatból

Oscar 2021

2021. március 15. 16:24 - Kergeboci

A jelölések, tippek és vélemények

Bár furcsa éven vagyunk túl, az Oscar idén is meg lesz tartva. A listát nézve, ennél érdektelenebb év kevés volt, de szokás szerint a kiválasztottakból megint alig-alig láttam valamit, így elsősorban mások kritikája alapján előítélkezem csak.

Szerk.: az igen, rendesen belehúztam. Az átadó előtti nap megnéztem az 58 db jelölt filmből 32-öt (a shortokat is számoltam), így 55%-os a feldolgozottságom aránya (ha jól számoltam). Ez több mint a duplája a korábbi éveknek. Hogy a százalék érthetőbb legyen (mert sok a kisdíj, és az 1 helyen jelölt film), a nagy díjak és filmek tekintetében 80%-os az arányom (legjobb film, rendező és színészek kategóriában), a fő kategóriában pedig 100%.

FreddyD idén lehet már szakít a hagyományokkal, és nem lesz nála élőzés, de rosszul érezném magam, ha nem említeném meg azt a platformot, amelyen 5-6. éven át követtem ezt az eseményt. FreddyD blogja: http://blogolkodom.blog.hu/. Mégis lesz élőblogolás nála, szóval tudom, hol töltöm majd a hétfő hajnalomat.

A tippeket a tavalyihoz hasonlóan, most is külön jelölöm, folyamatosan az átadó napjáig frissítve eme posztot.

A jelmagyarázatom alul is megtalálható: szE = szerintem nyerni fog (a tippem), * = akit én szeretnék nyerni látni.

Tovább a teljes lista:

Legjobb film - Best Picture

Sok mindent kell pótolnom. A Minari-ról még csak nem is hallottam eddig, de annyiszor lesz még megmelítve, hogy minden kétségem ellenére (látván a trailert szerintem láttam a filmet is), felkerült a watchlistemre. A Mankról hallottam, hogy nem lett nagy szám, de a mozikultúrális hovatartozása miatt most még teljesen vakon adok neki egy esélyt. A Nomadlandtól sokat várok, és boldog vagyok, hogy a Sound of Metal is helyett kapott, nem tudtam, hogy ez ilyen jól sikerült.

Hát, eddig nem vagyok lenyűgözve. A Sound of Metal megnézése után ide leírtam, hogy remélem, lesz annál jobb is. Hát eddig nem nagyon volt. A SoM és a Chicago 7 mezőfölénnyel vezet eddig. De legalább ötletem sincs, mit fog az Akadémia választani.

 

Legjobb rendező - Directing

  • Chloe Zhao (Nomadland - A nomádok földje)   (*)  (szE)
  • David Fincher (Mank)
  • Thomas Vinterberg (Druk - Még egy kört mindenkinek)
  • Emerald Fennell (Promising Young Woman -Ígéretes fiatal nő)
  • Lee Isaac Chung (Minari

Kicsit csodálkozom hogy Nolen nem szerepel a listán. Lee Isaac Chungon nem lepődnék meg, a teljes lénye benne volt (úgy érzem) a filmjében, de jobban hajlók Chloe Zhao neve felé. Igazából a Miami is elférne itt, bár nem tudom kinek a helyére tenném.

 

Legjobb férfi főszereplő - Actor in a Leading Role

Remélem a fiatalon elhunyt Chadwick Boseman ténylegesen a szerepéért kapta a jelölést, és nem a tragédia miatt. Az viszont ismételten érdekes, hogy a Sound of Metal a legjobb film mellett, a legjobb főszereplő díjára is pályázhat.

Így, megnézve, már értem, simán megérdemli a jelölést. Kicsit viaskodtam is magamban közte és Gary Oldman alakítása között, mert az első egy fiatal és nagyon nagyon lelkes tehetség, míg az utóbbi egy öreg róka, aki ezt a szerepet valószínűleg kisujjból is kirázta. Láttam Anthony Hopkins is, és nem csodálkoznék rajta, ha az Akadémia őt választaná, de így frissen a Ma Raney után, Chadwick Boseman játékát tartom a legjobbnak.

 

Legjobb női főszereplő - Actress in a Leading Role

  • Carey Mulligan (Promising Young Woman -Ígéretes fiatal nő)
  • Frances McDormand (Nomadland - A nomádok földje)   (*)  (szE)
  • Viola Davis (Ma Raney's Black Bottom - Ma Rainey: A blues nagyasszonya)
  • Andra Day (The United States vs Billie Holliday)
  • Vanessa Kirby (Pieces of a Woman)

Frances McDormandra vagyok a legkiváncsibb. De tök jó, hogy Mundruczó Kornél filmje is meg van itt említve a főszereplő Vanessa Kirby által. Mondjuk olyan súlyos és nehéz ez a film is (állítólag), hogy félek neki állni. Kár, hogy Sophia Loren nincs itt szerepeltetve.

 

Legjobb férfi mellékszereplő - Actor in a Leading Role

  • Daniel Kaluuya (Judas And The Black Messiah)    (szE)
  • Sacha Baron Cohen (The Trial of the Chicago 7 - A chicacgói 7-ek tárgyalása)
  • Leslie Odom Jr. (One Night In Miami)
  • Paul Raci (The Sound of Metal)   (*)
  • Lakeith Stanfield (Judas And The Black Messiah)

Bár Sacha Baron Cohen kvázi főszereplőnek is elmehetett volna a Chicago 7-ben, de Paul Raci visszafogott de nagyon is érzelmes játéka nagyon is szép volt.

Már bocsánat, de ki volt akkor a főszereplő a Judasban? Nem a főszereplő helyen kéne lenniük mindkettőnek? Mondjuk talán így jártak a legjobban, mert ide be is fértek, az ottani felhozatal között, lehet nem lettek volna jelölve.

 

Legjobb női mellékszereplő - Actress in a Suppporting Role

Halottam hogy a Borat hölgyeménye jól teljesített, de ettől függetlenül, nem vagyok nagyon kiváncsi arra a filmre. A Father viszont ezzel a jelöléssel tette érdekessé magát nálam. Így megnézve, nem is csalódtam. Nem bánnám Yuh-Jung Youn jelölését se (Amandáét talán egy kicsit), de Colman nálam eddig a befutó.

 

Legjobb nemzetközi film - International Feature Film

  • Druk - Még egy kört mindenkinek    (*)  (szE) 
  • Better Days
  • Quo Vadis Aida?
  • The Man Who Sold His Skin
  • Colectiv - Kollektíva

Druk-ot már láttam, a többit nem, ez a kategória szokott nálam sokszor kimaradni. De az elmúlt években annyi "nemzetközi" filmet láttam, hogy idén tervezem ezt a hátrányomat behozni. Legalábbis próbálnám. Ha lennének itthon is elérhető streaming platformon, vagy legalább a távmoziba lehetőség megnézni felírattal őket.

Elkezdtem az online streaming platformot segítségül hívni, legalább megnézek közben ott mást is. Amúgy a Colectiv mit keres itt? Ez egy tisztán dokumentum film. Most akkor minden külföldi dokumentum filmet szerepeltessünk a legjobb nemzetközi filmen is? Nem voltak benne színészek, nem volt benne kitalált történet, egy szín tiszta dokumentum filmet láttunk (abból sem a legjobbat..).

 

Legjobb animációs film - Animated Feature Film

Nem tudom a Soul-t és az Onward-ot miért nem pótoltam még.. De így, a megnézésük után, nálam nincs kérdés.

 

Legjobb adaptált forgatókönyv - Writing (Adapted Screenplay)

  • Borat Subsequent Moviefilm
  • The Father    (*)  (szE)
  • Nomadland -A nomádok földje
  • One Night in Miami
  • The White Tiger - A Fehér Tigris

Jó, így a The Father tuán, nem hiszem, hogy itt túl sok kérdés lenne. Mondjuk azon azért csodálkozom hogy a Ma Rainey jelölve sincsen, bár lehet, hogy a film ott túl sokat nem tett hozzá a darabhoz? Most nézem, az ODDSok a Nomadlandot hozzák ki győztesnek. Mindegy, meghagyom a tippemet, hátha meglepődök.

 

Legjobb eredeti forgatókönyv - Writing (Original Screenplay)

  • Judas and the Black Messiah
  • Minari
  • Promising Young Woman -Ígéretes fiatal nő
  • Sound of Metal    (*)
  • The Trial of the Chicago 7 - A chicacgói 7-ek tárgyalása     (szE)

Igazából a Chicago 7-nek is oda adnám, de nagyon tetszett a Sound of Metal-ban, ahogy az érzelmekkel bánt. A végén az ágyjelenetben a kimondatlan szavak, a pillantások.. lehet hogy inkább a rendezést dicséri, de tetszik, hogy nem egy könnyen befogadható amerikaizált forgatókönyvből kellett ezt így megrendezni.

 

Legjobb operatőri munka - Cinematography

  • Mank
  • Nomadland - A nomádok földje    (*)  (szE)
  • News of the World - A kapitány küldetése
  • The Trial of the Chicago 7 - A chicacgói 7-ek tárgyalása
  • Judas and The Black Messiah

Na jó, az egyetlen hely, ahol a Minarit le tudtam volna fogadni, azt itt van, de még csak meg sincs említve. Valamint ha már a Colectiv-et dokumentum filmként tudták a legjobb idegen nyelvú filmként is szerepeltetni, akkor még itt lenne a helye az Octopus Teacher csodálatos felvételeinek is.

 

Legjobb vágás - Film Editing

  • The Father      (*)  (szE)
  • Nomadland - A nomádok földje
  • Promising Young Woman -Ígéretes fiatal nő
  • Sound of Metal
  • The Trial of the Chicago 7 - A chicacgói 7-ek tárgyalása

Ahol megmaradt nekem a vágás, az a The Father, olyan szinten mosta egybe az idősíkokat és karaktereket, hogy az egy hozzám hasonló amatörnek, instant befutót jelent. Aztán meg, ki tudja, majd figyelem a médiát a (szE) tippemre.

 

Legjobb eredeti filmzene - Music (Original Score)

  • Da 5 Bloods - Az 5 bajtárs
  • Mank
  • Soul - Lelki ismeretek   (szE)
  • Minari   (*)
  • News of the World - A kapitány küldetése

 

Legjobb eredeti betétdal - Music (Original Song)

A Hear My Vocie kellemes darab, de nem túl kiemelkedő. Az Io Si-t még csak átfutottam, de nagyon érzelmes számnak tűnik, őt még fogom újrázni (újráztam, többször is, film mellett is. Tetszik. Nem lesz maradandó, de a felhozatal számomra legjobbja) A Husavik túlságosan is genericnek tűnik, gondolom látni kéne hozzá a filmet (láttam, így már kicsit jobb). A Fight For You sajátos stílusával kiemelkedő, bár sajnos nem pont az én ízlésem. A Speak Now pedig egy perce sem ragad meg a fülemben. Kár, szeretem ezt a kategóriát, minden évben találok egy-két olyan számot, melyet befolyásolja az évemet, idén nem hallok nagyon ilyent.

 

Legjobb vizuális effektus - Visual Effects

A Midnight Sky-t meg kell hagyni, kellemes látványa volt, még ha érződött is rajta az "olcsóság". A Love and Monsters látványvillága nem maradt meg, a csigaszeműre emlékszem csak. A Tenet viszont felejthetetlen.

 

Legjobb látvány - Production Design

  • The Father
  • News of the World - A kapitány küldetése
  • Ma Raney's Black Bottom - Ma Rainey: A blues nagyasszonya
  • Mank
  • Tenet   (szE)   (*)

Még a Mank nálam versenyben van, mert a 30as évek Hollywoodját és az Aranypolgárra hajazó helyszíneket (amúgy az író számára ihletforrásokat) nagyon jól megjelenítették, de hát a Tenetnek itt azért szerintem nagyobb előnye volt (a díjátadókat nézve viszont nem).

 

Legjobb jelmez - Costume Design

  • Emma (Alexandra Byrne) 
  • Ma Raney's Black Bottom - Ma Rainey: A blues nagyasszonya (Ann Roth)    (szE) 
  • Mank (Trish Summerville)   (*)
  • Mulan (Bina Daigeler)
  • Pinocchio (Massimo Cantini Parrini)

 Ezt szokták odaadni a kosztümös filmeknek. Vagy a látványos lobogó ruhakölteményeknek. De a díjakat nézve, a Ma Raney's viszi a prímet, és meg as adnám neki (még ha nálam a korszak megjelenítésében a Mank nyert).

 

Legjobb smink és haj - Makeup and Hairstyling

  • Emma
  • Ma Rainey – A blues nagyasszonya   (*)   (szE) 
  • Mank
  • Pinocchio  
  • Hillbilly Elegy -Vidéki ballada az amerikai álomról

Ezt pedig az elmaszkolt színészes filmeknek. Azt mondjuk nem értem, hogy a Mank mit szerepel itt, mikor híres arról, hogy David Fincher megtiltotta a valós személyekre maszkolást, azt akarta, hogy színészileg legyen megmutatva, ugyan az a karakán stílus, ami ezekre a hírességekre jellemző volt.

 

Legjobb hang - Sound

  • Greyhound - A Greyhound csatahajó
  • News of the World - A kapitány küldetése
  • Soul - Lelki ismeretek
  • Mank
  • Sound of Metal   (*)  (szE)

Ez volt régen a hangvágás és a hangkeverés két külön kategória. Sosem értettem meg igazán, de úgy látom más sem, miért van ez ketté szedve. Egyik évben voltak jó kis bejátszások, melyek megmagyarázták, ott és akkor érthetően, de ez nem maradt már meg bennem. Így hát éljen az új összevont kategória (gondolom?). A jelöltekből, meg így megnézve a Sound of Metalt, nagyon csodálkoznék, ha bármelyik más le tudná ebben győzni.

 

Innentől pedig az általam sokszor hanyagolt kategóriák (nem mintha túlságosan megkönnyítenék az egyszeri néző dolgát.. vagy csak USA streaming szolgáltatáson nézhető meg, vagy bérelhetőek egy egész estés film áráért (a shortok is), vagy el sem érhetőek. Szerencsére pár darab azért megtalálható elérhető streamingen, illetve néhányat felraktak ingyen megnézhetőként is (és 1 db megtalálható távmozi kínálatban):

Legjobb rövidfilm - Short Film (Live Action)

Most már tudom, hogy melyik nem érdemli meg. A Two Distant Strangers egy jó szándék vezérelte pocsék propaganda film, keresni valója nincs itt.

 

Legjobb animációs rövidfilm - Short Film (Animated)

Rég sírtam 13 percen keresztül, megállás nélkül.

 

Legjobb dokumentumfilm - Documentary (Feature)

Mondjuk a My Octopus Teacherről egy külföldi podcastben hallottam, ajánlották. És megnézve, én sem tudok mást csinálni, ez nagyon nagyon jó volt. Ahogy a Crip Camp is, bátran ajánlom mindenkinek mindkettő filmet.

 

Legjobb dokumentum-rövidfilm - Documentary (Short Subject)

Sajnos én europaiként csak VPN-el tudnám megnézni a Hunger Wardot, ami Yemenről!!! szól? Tartsák meg maguknak. Ettől függetlenűl úgy hallottam, erős darab lett.

 

Értékelem: szE = szerintem nyerni fog, * = akit én szeretnék nyerni látni (változás jogát fenntartva)

IMDB Oscar link

Oscar főoldal

Műfaja: nem igazán tudom, számít bárhol bármit is ez a díj még?

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://egyatucatbol.blog.hu/api/trackback/id/tr5416463734

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása