Egy a tucatból

Oscar 2022

2022. február 08. 20:53 - Kergeboci

A jelölések, tippek és vélemények

Ha már 2016 óta csinálom ezt, miért most hagynám abba a 6.nál? Igaz, most se a díjátadó, sem a listában látott nevek zöme nem túlzottan érdekel. De az elmúlt pár évben olyan dokumentum és kisfilm felhozatalt kaptam a fősorod mellé, hogy legalább ennyiben idén is bizakodom.

Szerk.: ide később még úgyis leírom, hogy mi is lett az idei év konklúziója.

FreddyD blogja: http://blogolkodom.blog.hu/. Ha lesz élőblogolás nála, akkor talán esetleg fenn maradok megnézni, ha nem, akkor másnap letöltés és beletekerés. Ha jól látom ezt idén is csak az ABC-n és csak amerikában lehet majd nézni majd hivatalos módon élőben.

A korábbi 'A jelölések, tippek és vélemények" Oscar bejegyzéseimhez hasonlóan, ez a posztot is folyamatosan az átadó napjáig frissíteni fogom. Linkelni a felsorolt filmekről írt véleményemet csak az első megemlítésénél fogom megtenni.

A jelmagyarázatom alul is megtalálható: szE = szerintem nyerni fog (a tippem), * = akit én szeretnék nyerni látni.

Tovább a teljes lista:

Legjobb film - Best Picture

Hát, nem is tudom, az én műveltségemet kritizálja, hogy ezek egy részéről még csak nem is hallottam. A Dune moziélménynek elhiszem, hogy a legjobb volt, de legjobb filmnek, nagyon nem. Ahogy a Don't Look Up vagy a CODA sem. WSS remake-től az eredeti tükrében félek, Belfastról tudok, és érdekel, a többi meg.. IMDB pontokat nézve, nem a legerősebb lista. Ha 2020-ból indulunk ki, akkor a két helyen is jelölt Doraibu mai kâ-ra figyelni kell.

Közben szépen lassan pótlom őket, már csak a Drive My Car maradt hátra, melytől az elmondottak alapján nem lesz a kedvencem. De majd este még írok róla. Addig is, nekem a kedvencem a Tick, tick... Boom! volt. Hja, csak hol a francba van ő jelölve? Kicsit bajban vagyok, mert két friss nagybetűs ÉLMÉNY-el lettem nem rég gazdagabb. A Drive My Car talán értékesebb és művészibb film, mint a Liocorice Pizza, de a lelkemnek talán ez utóbbi volt az igazi tápanyag, a kifogásolatlan mozi élmény. De mindkettő megérdemelné.

 

Legjobb férfi főszereplő - Actor in a Leading Role

  • Javier Bardem (Being the Ricardos)
  • Benedict Cumberbatch (The Power of the Dog)
  • Andrew Garfield (tick, tick…Boom!)   (*) 
  • Will Smith (King Richard)    (szE)
  • Denzel Washington (The Tragedy of Macbeth)

Építjük le a rendezői díj fontosságát, vagy mi ez a sorrend váltás? A kutya karmai között és a tick, tick.. Boom! a listámon van. - Azóta meg is néztem mindkettőt.

Azt gyanítottam, hogy Cumberbatch viszi, nem is venném el tőle, de nagyon úgy hallom, hogy Will Smith neve tör előre. Mindegy, nekem elsőnek más jutna eszembe.

 

Legjobb női főszereplő - Actress in a Leading Role

  • Jessica Chastain (The Eyes of Tammy Faye)  (szE)
  • Olivia Colman (The Lost Daughter)
  • Penélope Cruz (Madres paralelas)
  • Nicole Kidman (Being the Ricardos)
  • Kristen Stewart (Spencer)   (*)

Spenceren kívül mást alapból nem néztem volna meg. Madres paralelas-t talán még. A Spencer viszont ütött. Maga a filmet én sem tartom kifejezetten kiemelkedőnek, de a színészi játék remek. Kristen Stewart élete alakítását nyújtotta, ezt nehezen hiszem, hogy a felsoroltakból bárki felül kerekedne rajta. Caitriona Balfe-t mondjuk nagyon hiányolom, de szerintem CODA-ból Emilia Jonesnak is bőven itt lehetne a helye.

 

Legjobb férfi mellékszereplő - Actor in a Supporting Role

  • Ciarán Hinds (Belfast)
  • Troy Kotsur (CODA)   (*)  (szE)
  • Jesse Plemons (The Power of the Dog)
  • J.K. Simmons (Being the Ricardos)
  • Kodi Smit-McPhee (The Power of the Dog)

Troy Kotsur remekűl szerepelt, megnézzük majd szépen a többit is a következő 1,5 hónapban. Megnéztem, amit akartam, továbbra is ide szavazok, bár én Ciarán Hindsnek is nyugodt szívvel át tudnám adni.

 

Legjobb női mellékszereplő - Actress in a Suppporting Role

  • Jessie Buckley (The Lost Daughter)
  • Ariana DeBose (West Side Story)  (szE) 
  • Judi Dench (Belfast)   
  • Kirsten Dunst (The Power of the Dog)    (*)
  • Aunjanue Ellis (King Richard)

Úgy látom elégé szűk film felhozatallal büszkélkedik ez a négy színészi díj. Judi Dench és Kirsten Dunst között ha döntenem kéne, akkor talán Kirsten Dunst, de hát itt még bármi lehet.

 

Legjobb rendező - Directing

  • Kenneth Branagh (Belfast)
  • Ryusuke Hamaguchi (Doraibu mai kâ)
  • Paul Thomas Anderson (Licorice Pizza)    (*) 
  • Jane Campion (The Power of the Dog)     (szE)
  • Steven Spielberg (West Side Story)

Denis Villeneuve? Lin-Manuel Miranda? Denis Villeneuve? VILLENEUVE???

 

Legjobb eredeti forgatókönyv - Writing (Original Screenplay)

  • Kenneth Branagh (Belfast)
  • Adam McKay, David Sirota (Don’t Look Up)
  • Zach Baylin (King Richard)
  • Paul Thomas Anderson (Licorice Pizza)    (*)    (szE)
  • Eskil Vogt, Joachim Trier (Verdens verste menneske (The Worst Person in the World)) 

A világ legrosszabb emberéről napi szinten hallom, hogy meg kell néznem, szóval meg kell néznem. Don't Look Upnak a szereplését pedig továbbra sem értem, itt sem.

 

Legjobb adaptált forgatókönyv - Writing (Adapted Screenplay)

  • Sian Heder (CODA)
  • Ryusuke Hamaguchi, Takamasa Oe (Doraibu mai kâ)
  • Jon Spaiths, Denis Villeneuve, Eric Roth (Dune: Part One)    (*)
  • Maggie Gyllenhaal (The Lost Daughter)
  • Jane Campion (The Power of the Dog)      (szE)

Van egy könyv, amit nem lehet adaptálni. Aztán valahogy csak sikerült. Nem is akár hogy (jó, hiányosan, de bakker, ami benne volt, az úgy benne volt, hogy szétrobbantak a könyvek a polcomon megelégedésükben!). Sajnos viszont annyi minden hiányzott belőle, és annyi minden össze lett vonva, így a díjat, nem hiszem hogy megkapja. A Drive My Car szép csehovi drámát kerített egy rövid novellából, szóval akár oda is mehetne.

  

Legjobb operatőri munka - Cinematography

  • Greig Fraser (Dune: Part One)
  • Dan Laustsen (Nightmare Alley)
  • Ari Wegner (The Power of The Dog)  (*)  (szE)
  • Bruno Delbonnel (The Tragedy of Macbeth)
  • Janusz Kaminski (West Side Story)

Nem csodálkoznék a WSS-en a látottak alapján. A The Power of The Dog brutál erős volt, a Dűne lélegzetelállító, pár talán nem az operatőri munka miatt, hanem az effektek miatt. Nightmare Alley működött, és a The Batman volt a legjobb. Csak hát ő későn érkezett.

 

Legjobb vágás - Film Editing

  • Hank Corwin (Don’t Look Up)
  • Joe Walker (Dune: Part One)
  • Pamela Martin (King Richard)
  • Peter Sciberras (The Power of the Dog)
  • Myron Kerstein, Andrew Weisblum (Tick, Tick…Boom!)    (*)  (szE)

 Ennél a díjnál vesztett el teljesen a díjátadó. Mivel hogy ez annyit sem ér, hogy élőben adják át. Akkor szüntessétek meg. Gyávák. Az egyik legfontosabb technikai díj. Ehh..

 

Legjobb látvány - Production Design

  • Patrice Vermette, Zsuzsanna Sipos (Dune: Part One)  (*)  (szE)
  • Tamara Deverell, Shane Vieau (Nightmare Alley)
  • Grank MAjor, Amber Richards (The Power of the Dog)
  • Stefan Dechant, Nancy Haigh (The Tragedy of Macbeth)
  • Adam Stockhausen, Rena DeAngelo (West Side Story)

Úgy látom az utóbbi pár díjnál is elég kevés a változatosság.

 

Legjobb jelmez - Costume Design

  • Jenny Beavan (Cruella)
  • Massimo Cantini Parrini, Jacqueline Durran (Cyrano)
  • Jacqueline West, Bob Morgan (Dune: Part One)  (*)  (szE)
  • Luis Sequeira (Nightmare Alley)
  • Paul Tazewell (West Side Story)

Ezt szokták odaadni a kosztümös filmeknek. Most csak egy olyan van. Ellenben van egy Dune. Nehogymárne?!

 

Legjobb hang - Sound

  • Belfast
  • Dune: Part One  (*)  (szE)
  • No Time To Die
  • The Power of the Dog
  • West Side Story

A Dune (amit mindig ki kell egészítenem a : Part One kiegészítéssel, melyet rendre elfelejtenek mindenhol) annyi ilyen kisebb-nagyobb/technikai díjnál szerepel, hogy biztos hogy ezeknél fogják megszórni. Az nem biztos, hogy ennél is, de majd módosítom később a tippem.

 

Legjobb smink és haj - Makeup and Hairstyling

  • Coming 2 America
  • Cruella
  • Dune: Part One    (*)
  • The Eyes of Tammy Faye  (szE)
  • House of Gucci 

Nézd már, az Amerikából Jöttem 2 Oscar díj jelölt. Gondolom ez majd nagybetűkkel ki lesz a 99 forintos dvd dobozára írva (persze, a kategória megjelölése nélkül).

 

Legjobb eredeti filmzene - Music (Original Score)

  • Nicholas Britell (Don’t Look Up)
  • Hans Zimmer (Dune: Part One)   (*)   (szE)
  • Germaine Franco (Encanto)
  • Alberto Iglesias (Madres paralelas (Parallel Mothers))
  • Jonny Greenwood (The Power of the Dog)

Nem mentem végig Spotify-on, az egész listából nekem egy film zenéje csak, ami megmaradt.

 

Legjobb eredeti betétdal - Music (Original Song)

  • Beyoncé, Dixson - Be Alive (King Richard)
  • Lin-Manuel Miradna - Dos Oroguitos (Ecanto)
  • Van Morrison - Down to Joy (Belfast)
  • Billie Eilish, Finneas O'Connell - No Time To Die (No Time to Die)   (szE)
  • Diane Warren - Somehow to Do (Four Good Days)    (*) 

Ízlések és pofonok díj. Legalábbis én ezt nem tudom semmilyen szakmai szemszögből értékelni, csak kizárólag érzésekkel. Be Alive-nak talán a szövege jó, de mint szám, nekem inkább unalmas. Dos Oroguitoshoz látni kell a mesét, mert így önmagában nem biztos, hogy átjön. Van Morrison már azt a zenét csinálja, amit tudok értékelni önmagában is - a film után főleg - ki tudnék egyezni vele. Billie Eilisht először tanuljon meg énekelni, ne csak suttogni. Mindenesetre egy gyász/temető zenének jó lett. Talán ebből a listából Diane Warren zenéje az egyedüli, ami igazán meg tudott érinteni.

 

Legjobb vizuális effektus - Visual Effects

  • Dune: Part One    (*)    (szE)
  • Free Guy
  • No Time To Die
  • Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings
  • Spider-Man: No Way Home

Ezeket a Marvelleket szokták dicsérni. Nem tudom miért, én bármit látok (moziba, trailerben), minden egyes esetben az effektek kiugróak, valószerűtlenek. Főleg ha mozgásról van szó. A Dűne nem veszítheti el ezt, nincs az az Isten.

 

Legjobb dokumentumfilm - Documentary (Feature)

Ascension elégé hatásos trailerrel jelentkezett be. A Flugt a legjobb animációs és idegen nyelvű film kategóriában is szerepel, ami kifejezetten meglepő és érdekes. Attica-ról aki börtön film/sorozat követő, az már hallott, így persze, az érdeklődésem is fennáll. Questlove rendezése által készült Summer of Soultól kicsit remélem, jobban a zenére koncentrálva, és nem a fekete civil mozgalom fontosságának az újra-újra-újra ismételgetésével fog lemenni az a 2 óra (Szerk.: de, arra ment el a 2 óra). A Writing With Fire pedig, fú.. szomorú és rémisztő világba mutat betekintést. Szóval, szerintem ez így, elégé jó kis felhozatal lett. Trailerek alapján.

Megnézni sajnos mindent nem tudtam, a két legérdekesebbre nem lett lehetőségem. A látottatkról meg megírtam amit akartam.

 

Legjobb dokumentum-rövidfilm - Documentary (Short Subject)

Hát, nem egy ragyogó lista. Talán az Audible, bármennyire is a nem-jött-át felé billen, talán itt volt valami komolyabb koncepció.

 

Legjobb animációs film - Animated Feature Film

  • Encanto    (szE)
  • Flugt
  • Luca
  • The Mitchells vs. the Machines
  • Raya and the Last Dragon

Luca és Raya is kimaradt, ezekre még úgy ahogy kiváncsi lettem volna. Az idei évem legnagyobb hiányossága ez a mezőny sajnos. Flugt amúgy mit keres itt? Nem úgy van, hogy nem kerülhet be ide olyan, amiben élőképes betétek vannak (Lego Batman nem tudom melyik év)?

 

Legjobb animációs rövidfilm - Short Film (Animated)

Az utolsó két animáció remek. Az egyik lélekemelő gyerek mese, a másik depresszív felnőt kisfilm. Nehezen tudnék közöttük dönteni.

 

Legjobb rövidfilm - Short Film (Live Action)

  • Ala Kacchu – Take and Run
  • Sukienka (The Dress)
  • The Long Goodbye      (*) 
  • On My Mind
  • Please Hold

Riz Ahmed miatt minimum a The Long Goodbye-hoz sikerüljön hozzájutnom! Sikerült! Remek slam poetry. A többi sajnos vagy elérhetetlen, vagy túl drága ahhoz, hogy pótoljam. Majd egyszer utólag.

 

Legjobb nemzetközi film - International Feature Film

  • Doraibu mai ká (Japan)     (*)   (szE)
  • Flugt (Denmark)
  • É stata la mano di Dio (Italy)
  • Lunana: A Yak in the Classroom (Buhtan)
  • Verdens verste meeneske (Norway) 

Ma még a Flugt és a Doraibu mai ká előttem van, szóval erre majd este, vagy hétfő reggel (délután, nem olvasok úgysem hireket aznap, majd csak miután lezavartam otthon kényelemben az átadót én is). - Hát, így a végére nincs kétségem.

Értékelem: szE = szerintem nyerni fog, * = akit én szeretnék nyerni látni (változás jogát fenntartva)

IMDB Oscar link

Oscar főoldal

Műfaja: nem igazán tudom, számít bárhol bármit is ez a díj még?

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://egyatucatbol.blog.hu/api/trackback/id/tr9117315604

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása