Egy a tucatból

2010: The Year We Make Contact

2021. július 21. 21:28 - Kergeboci

2010: A kapcsolat éve

Az IMDB top250-es felzárkózásom következő, 33. körében szerepel egy súlyos alapmű, a 2001: A Space Odyssey. Mivel azt már többször is láttam, sem mint szerettem volna, úgy döntöttem, itt az ideje bepótolni egy másik hiányosságomat. Mindig is kíváncsi voltam erre a pokolba kívánt folytatásra, no nem éppen katasztrófa turistaként, hanem sokkal inkább ellenkező okokból kifolyólag: én ugyanis imádtam a 2010 ​– Második űrodisszeia című könyvet.


Bár az emlékeim már kicsit megkoptak, de a fejemben úgy maradtam meg, mint egy remekül megfogalmazott (és lefordított), feszült és misztikus olvasmány, melyet a vége felé egyszerűen képtelen voltam letenni. Kíváncsi voltam, ebből mit tud a film átadni.

Nos, kevesebbet mint reméltem, és többet mint amire számítottam. Persze a 2001: Űrodüsszeia-hoz nem lehet (és szerintem nem is szabad) hasonlítani. Amit ott Stanley Kubrick és Arthur C. Clarke megalkotott (mert hogy egyszerre forgott a film és íródott a könyv), az kétség kívül mozi és scifi történelem, mely a mai napig mély hatással van az informatikára, csillagászatra és (film)művészetre egyaránt. Az már kérdéses, hogy mindaz mennyire fogyasztható az egyszeri néző (és akár olvasó) számára.
Ez a folytatás meg sem próbál az előd nyomdokaiba lépni. Ellenben mer szórakoztató, és az olcsó rókabőr lehúzás vagy pénzbezsebelés helyett, önálló, értékekkel rendelkező alkotás lenni.

Az írott anyag már adva volt, a rendező és forgatókönyv író, Peter Hyams túl sok ötletet már nem adott az alapanyaghoz. Amit viszont átemelt, azt igazán látványosan és aprólékosan valósította meg. Nem tudom milyen pénzkeret vagy mekkora szakértői gárda dolgozott a háttérben, de a látottak lenyűgözőek még a mai napig is. Lucifer megszületése, a Jupiter, Ió és Európa "tájképe" mintha csak a könyv lapjáról ugrott volna elő. Kifejezetten tetszettek az apróságok is, mint a tenyérleolvasó, a köldökzsinór a két űrhajó között vagy maga a lassítás képei.

Persze a teljes könyvet nem tudta átadni, sokszor inkább kommentál, sem mint mutat. A hidegháborús feszültség és a vég siettetése is jobban működött írott formában, ahogy Bowman és HAL jelenetei is mélyebbnek rémlenek a lapokról. De a fényképezés és kamera kezelés remek, a színészi játék hozta a kötelezőt, a díszletek és makettek részletességéért és mennyiségért pedig külön dicséret. Értékeiben nagyon messze áll az első résztől, de mint a regény megfilmesítéseként vagy önálló filmként, igenis tud mit nyújtani a nézőknek.

Értékelem: 7

2010: the Year We Make Contact (1984) on IMDb

Műfaja: kaland, misztikum, sci-fi

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://egyatucatbol.blog.hu/api/trackback/id/tr7516634728

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása