Terry Gilliam szürrealista jövőképe a totális bürokratizmusról, a Főveréb fő-, és a Taxisoför, Ash tudományos tiszt, Aemon mester és Super Márió mellékszereplésével (meg még ott van a Monthy Python pár/egy tagja is).
A történetre nem nagyon térnék ki, egyrészt faék egyszerű másrészt drogos rémálom keveréke. Ahogy a film egésze is annak hat. Egész elborult és ötletes technológiai és társadalom kritika, csipet Flying Circus, jó adagnyi Douglas Adams-el. A világ bemutatás és a főszereplő szemszögéből megismert élhetetlen, komikus rendszer megismertetése bőven elviszi a film elejét, a praktikus effekteknek köszönhetően le is köti a nézőt. Itt minden meg van építve, minden kis apró mütyür fizikailag ott van, nincs számítógépes effekt.
Aztán ahogy beindul a káosz, úgy kezd ez átcsapni az egész egyfajta ripacskodásba, amit jómagam már egyre kevésbé kötött le. Inkább lett Monthy Pythoonos, sem mint Adamses.
Értem, hogy miért lett klasszikus. Nagyon egyedi, le sem tagadhatja az író/rendező személyét, rengetek munkát beleöltek és fene mód látványosan sikerült tálalni. Igazi ritkaság, és sok szempontból valószínűleg még nagyon sokáig releváns, pedig (vagy éppen ezért,) ha mélyen bele gondolunk, ez egy kiforgatott csinovnyik halála, melyet már számos más mű/művész feldolgozott a saját szemszögéből.
Értékelem: 7
Műfaja: dráma, sci-fi